Αφιέρωμα του ΔΟΡΥΦΟΡΟΥ στο Oktoberfest

Από τη σημερινή παρέλαση ζυθοποιών που συμμετέχουν στο πανηγύρι. Αύριο η παρέλαση των παραδοσιακών φορέων με συμμετοχή των Ηπειρωτών. Φωτογραφίες Δορυφόρος ΒΚ

Η ιστορία του μελόψωμου σε μορφή καρδιάς στο Πανηγύρι του Oktoberfest

Μετά το σύντομο αφιέρωμα στο ιστορικό θα βρείτε τη συνταγή που επεξεργάστηκε η κα Αικατερίνη Καρακάση καθώς και βίντεο που περιγράφει πρακτικά τη συνταγή και τον τρόπο που μπορεί κανείς να ετοιμάσει ένα μελόψωμο σε μορφή καρδιάς.

 

Στο Μόναχο ισχυρίζονται ότι ο φούρναρης Gustav Teschernich σχεδίασε για πρώτη φορά μελόψωμο σε μορφή καρδιάς, το οποίο όμως αρχικά ήταν με γωνίες και δεν βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στους επισκέπτες του πανηγυριού.

 

Γι αυτό στα τέλη της δεκαετίας του 50 ετοίμασε σοκολάτα με τη μορφή καρδιάς κάτι όμως ναι μεν έγινε αποδεκτό αλλά αντιμετώπιζε το πρόβλημα ότι έλιωνε εύκολα αν λίγο ανέβαινε η θερμοκρασία.

 

Έτσι κατέληξε στη σημερινή του μορφή δηλ. μελόψωμο σε μορφή καρδιάς και οι επιγραφές στη συνέχεια ήταν αυτό που το έκαναν ένα περιζήτητο προϊόν σε κάθε πανηγύρι.

 

Η ιστορία βέβαια του μελόψωμου ξεκινάει πολύ πιο νωρίτερα αφού από ανασκαφές προκύπτει ότι στην Αρχαία Αίγυπτο γνώριζαν το συγκεκριμένο έδεσμα. Η σημερινή μορφή του μελόψωμου έχει την αφετηρία του στο Βέλγιο το 12ο αιώνα και συγκεκριμένα στην Κοινότητα Dinant. Αφού άρχισε να καθιερώνεται μεταφέρθηκε στη συνέχεια σε πόλεις όπως Nürnberg, Köln, Augsburg και Ulm που ήταν την εποχή εκείνη εμπορικά κέντρα. 

 

ΣΥΝΤΑΓΗ

Υλικά για μια μπισκοτένια καρδιά (Lebkuchen )

Τι θα χρειαστείτε

  • 200 γραμμ. βούτυρο
  • 550 γραμμ. Μέλι
  • 250 g ζάχαρης
  • 1 πρίζα -Lebkuchen- μπαχαρικά
  • 30 γραμμ. κακάο (σκόνη)
  • 1.200 γραμμ. αλεύρι
  • 1 πρίζα Πέκινπάουντερ
  • 2 αυγά

1 πρίζα αλάτι

 

Υλικά για τον στολισμό της μπισκοτένιας καρδιάς –(Lebkuchen) 

Για τη διακόσμηση με γλάσο για ένα προσωπικό μοτίβο ή άλλη λέξη που εσείς προτιμάτε, θα χρειαστείτε επιπλέον:

  • Γλάσο σοκολάτας * (βλ. συνταγή πιο κάτω) όσο χρειάζεστε
  • 150 γραμμ. Ζάχαρη άχνη
  • 1 ασπράδι αυγού
  • Ενδεχομένως χρώματα τροφίμων

Εκτέλεση -καρδιάς παρόμοια με αυτή όπως στο Oktoberfest

1. Αφήνετε το βούτυρο, το μέλι, τη ζάχαρη, τα καρυκεύματα και το κακάο να λιώσουν σε χαμηλή θερμοκρασία σε μια κατσαρόλα. Όταν λιώσουν, κατεβάζετε την κατσαρόλα από το μάτι και αφήνετε να κρυώσουν. Στη συνέχεια, κοσκινίζετε το αλεύρι με την πέκινπάουντερ σε ένα μπολ, σχηματίζετε στην μέση ένα βαθούλωμα στο οποίο προσθέτετε το αλάτι, τα αυγά και το υπόλοιπο μείγμα των υλικών της κατσαρόλας και ζυμώνετε σε μια ζύμη.

 

2. Καλύψτε τη ζύμη με διαφανές σελοφάν ή ένα πανί και αφήστε το ηρεμήσει σε θερμοκρασία δωματίου για μισή ή ολόκληρη μέρα.

 

3. Σε ένα κομμάτι χαρτονιού, ζωγραφίστε και κόψτε σε σχήμα καρδιάς (ή φυσικά οποιοδήποτε άλλο μοτίβο επιθυμείτε). Αλευρώστε την επιφάνεια εργασίας ανοίξτε την ζύμη, τοποθετείστε το σχέδιο σας (χαρτονένια κάρδια ή ότι άλλο έχετε κατά νου να φτιάξετε) και κόψτε τις καρδιές με ένα κοφτερό μαχαίρι. Στη συνέχεια δίνετε στο καλυμμένο με χαρτί ψησίματος ταψί τις καρδιές.

 

4. Ψήστε τις καρδιές Lebkuchen στους 200 ° C σε προθερμασμένο φούρνο για περίπου 12 έως 15 λεπτά.

 

Φυσικά, μια καρδιά Wiesn είναι πλήρης μόνο με τον κατάλληλο στολισμό. Για παράδειγμα, οι καρδιές μπορούν να καλυφθούν με το γλάσο σοκολάτας και στις δύο πλευρές. Στη συνέχεια αφήνετε τη σοκολάτα να στεγνώσει. Χτυπάτε το ασπράδι αυγών με μίξερ μέχρι να γίνει μαρέγκα, δίνετε σταδιακά την ζάχαρη άχνη, συνεχίζετε το χτύπημα τόσο όσο να γίνει πυκνή, σαν να την κόβεις σχεδόν με το μαχαίρι. Βεβαιωθείτε για το φρέσκο των αυγών και για την διατήρηση του σε  δροσερή θερμοκρασία (σε χαμηλή θερμοκρασία). 

Διακοσμείτε με το γλάσο ζάχαρης τις καρδιές, μέσω των ειδικών συσκευασιών ζαχαροπλαστικής. (σωληνάκια με μικρό στόμιο στην κορυφή) ότι εσείς και όπως εσείς επιθυμείτε. 

 

Το γλάσο σοκολάτας 

Υλικά Συνταγής

· 180 γρ. σοκολάτα (60% κακάο) ψιλοκομμένη

· 80 γρ. βούτυρο σε κομματάκια

· 1 κ.σ μέλι

·

Εκτέλεση

Για το γλάσο σοκολάτας, λιώνουμε σε κατσαρόλα, σε χαμηλή φωτιά τη σοκολάτα, το βούτυρο και το μέλι μέχρι να ομογενοποιηθούν.

Αποσύρουμε μόλις λιώσει.

Αφήνουμε να έρθει σε θερμοκρασία δωματίου και με κουτάλι περιχύνουμε με το γλάσο σοκολάτας, πάντα ξεκινώντας από το κέντρο του γλυκού  που φτιάχνουμε, να απλώνουμε το γλάσο σοκολάτας.

Oktoberfest 2010: Όταν ο Δήμαρχος Μονάχου Christian Ude χόρεψε με το χορευτικό του Λυκείου Ελληνίδων

To 2010 εορτάστηκαν τα 200 χρόνια του Oktoberfest. Στo καλλιτεχνικό μουσικοχορευτικό πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την επέτειο συμμετείχε ως μοναδικός ελληνικός σύλλογος το "Λύκειον των Ελληνίδων" με το χορευτικό του συγκρότημα.

 

Σχετικά μας έστειλε υλικό, προκειμένου να συμπληρώσουμε το αφιέρωμά μας για το Oktoberfest, ο π. Απόστολος Μαλαμούσης Αρχιερατικός Επιτετραμμένος για τις δημόσιες σέσεις με τη Βαυαρική Πολιτεία εκ μέρους της Ιερής Μητρόπολης Γερμανίας. 

 

Συγκεκριμένα ο π. Απόστολος αναφέρει το πως φθάσαμε στο γεγονός να χορέψουν από κοινού ο τότε Δήμαρχος Christian Ude με το χορευτικό του "Λυκείου Ελληνίδων"

 

Το έτος 2010 η πόλη του Μονάχου εόρτασε πανηγυρικά ένα ιστορικό ιωβηλαίο, δηλ. τα 200 χρόνια από την έναρξη του Οκτόμπερφεστ (1810-2010).

 

Στη μακρόχρονη ιστορία του Οκτόμπερφεστ αναφέρεται και το γεγονός ότι το 1832 αναγκάστηκαν οι διοργανωτές να αναβάλλουν για μια εβδομάδα την έναρξη της εορτής για να μπορέσουν να λάβουν μέρος σ΄αυτή και οι τρεις απεσταλμένοι εκπρόσωποι της Ελλάδος, που ήλθαν με καθυστέρηση στο Μόναχο, στα πλαίσια της ενθρόνισης του βασιλέα Όθωνα. Ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε αναβολή έναρξης του Οκτόμπερφεστ.

 

Με βάση αυτό το γεγονός ο πρωτοπρεσβύτερος Απόστολος Μαλαμούσης απέστειλε επιστολή στον τότε Αρχιδήμαρχο κ. Christian Ude και του πρότεινε να συμπεριληφθεί και ένα ελληνικό χορευτικό συγκρότημα στο επίσημο πρόγραμμα του Οκτόμπερφεστ 2010. Με πρόταση και υπόδειξη του π. Αποστόλου ανέλαβε το Λύκειον Ελληνίδων Μονάχου να παρουσιάσει ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς.

 

Ο κ. Ude  δέχθηκε ασμένως την πρότασή μας και ενήργησε τα δέοντα στην αρμόδια οργανωτική επιτροπή για να συμπεριλάβουν και το χορευτικό του Λυκείου των Ελληνίδων στο επίσημο εορταστικό πρόγραμμα του 200ου ιωβηλαίου, στις 16 Σεπτεμβρίου 2010.

 

Η άψογη παρουσίαση των ελληνικών χορών, οι θαυμάσιες παραδοσιακές στολές και το άκουσμα ελληνικής μουσικής και ελληνικών τραγουδιών στην επίσημη εξέδρα, ενθουσίασαν τους πάντες, έτσι ώστε ο αρχιδήμαρχος κ. Ude να δεχθεί τη πρόσκλησή μας και να χορέψει μαζί μας επί σκηνής.

 

Σημειώνω ότι στο ιστορικό Oktoberfest (historische Wiesn) έλαβαν μέρος μόνο βαυαρικά μουσικο-χορευτικά συγκροτήματα και από ελληνικής πλευράς μόνο το Λύκειον των Ελληνίδων.

 

Στις 16.09.2010 η έγκυρη εφημερίδα Süddeutsche Zeitung δημοσίευσε ένα άρθρο με τον τίτλο „Syrtaki statt Anstich“ για την ενεργό συμμετοχή της παροικίας μας στο ιωβηλαίο.

 

φωτογραφίες: Ingrid Grossmann

9ο και τελευταίο μέρος του αφιερώματος του ΔΟΡΥΦΟΡΟΥ στο Oktoberfest  Γνωρίζατε ότι ο Αϊνστάιν εργάστηκε μικρός στο πανηγύρι, ότι της Paris Hilton της έχει απαγορευτεί η είσοδος στο πανηγύρι ;

 

Στατιστικά και διάφορα κουτσομπολιά για το πανηγύρι 

 

- To ρεκόρ κατανάλωσης μπύρας με 12.000 λίτρα είναι από το 1910, δηλαδή στην100η επέτειo από την καθιέρωση του πανηγυριού

 

- Οι περισσότεροι επισκέπτες ήρθαν το 1985, στα 175α γενέθλια του Oktobefest, και συγκεκριμένα 7,1 εκατομμύρια

 

- 24 φορές αναβλήθηκε το πανηγύρι συνολικά. Το μεγαλύτερο διάστημα ήταν από το 1939 έως το 1948 λόγω του β΄παγκοσμίου πολέμου και το 1919 και 1920 λόγω του ά παγκοσμίου πολέμου. 

 

-Το „O’zapft is!“ δεν έχει μεγάλη παράδοση.

Μόλις το 1950 ο τότε Δήμαρχος της πόλης Thomas Wimmer είπε τη γνωστή πλέον φράση „O’zapft is!“ χτυπώντας το βαρέλι για να βγει το πρώτο ποτήρι μπύρας του πανηγυριού σηματοδοτώντας την έναρξή του. Από τότε έχει καθιερωθεί από κάθε Δήμαρχο. Το αρνητικό ρεκόρ το έχει ο Christian Ude που την πρώτη φορά χρειάστηκε 7 χτυπήματα για να τρέξει η μπύρα από το βαρέλι. Στην πορεία κατόρθωσε να βελτιωθεί και έφθασε στα δυο που αποτελούσε και ρεκόρ. Ο διάδοχός του, και σημερινός Δήμαρχος Dieter Reiter, χρειάστηκε την πρώτη φορά 4 χτυπήματα ενώ και αυτός έχει φθάσει πλέον στα δυο. 

 

- Η μεγαλύτερη σκηνή του πανηγυριού υπήρχε το 1913 και ήταν η Pschorr-Bräurosl-Zelt με 5.500 τ.μ. και θέσεις για 12.000 άτομα. Σήμερα είναι η Hofbräu-Festhalle με περίπου 10.000 θέσεις. 

 

- Ρεκόρ στο σερβίρισμα  μεγαλοπότηρων (Maßkrug)

Το ρεκόρ των γυναικών το έχει η Anita Schwartz η οποία κουβάλησε 19 μεγαλοπότηρα με μπύρα με συνολικό βάρος 45 κιλά και όλα αυτά σε 40 μέτρα απόσταση, χωρίς να πέσει σταγόνα μπύρας. Στους άνδρες το ρεκόρ είναι 25 μεγαλοπότηρα γεμάτα με μπύρα. Το παγκόσμιο ρεκόρ είναι μεν από τη γιορτή στο Abensberg Volksfest Gillamoos με 27 μεγαλοπότηρα, το οποίο όμως δεν καταγράφηκε επίσημα και έτσι δεν μετράει. 

 

- Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν εργάστηκε στο Oktoberfest

Ο μετέπειτα μεγάλος επιστήμονας εργάστηκε ως μαθητευόμενος της εταιρείας του πατέρα του (ηλεκτρονικά) το 1896 στο 82ο πανηγύρι και συγκεκριμένα στο φωτισμό της σκηνής Schottenhammel 

 

- Στη σχεδιάστρια μόδας, φωτομοντέλο, ηθοποιός και τραγουδίστρια Paris Hilton απαγορεύτηκε από το 2006 η είσοδος στο πανηγύρι. Και ο λόγος δεν ήταν φυσικά ότι ήταν μεθυσμένη. Η ηγεσία του Wiesn ήταν δυσαρεστημένη που η Hilton ήθελε να χρησιμοποιήσει την επίσκεψή της στο Μόναχο και το Oktoberfest στο πλαίσιο μιας περιοδείας της προώθησης προϊόντων της.  Έχοντας μόλις φθάσει στη βαυαρική πρωτεύουσα, η νεαρή κοπέλα παρουσίασε ντυμένη σε γυαλιστερό φόρεμα του πανηγυριού (Glitterdirndl) σε ένα κουτί στολισμένο με πολύτιμους λίθους το νέο της Prosecco.

Παρόλο που η διαφήμιση για το προϊόν στο Oktoberfest απαγορεύτηκε ρητά, η Hilton εμφανίστηκε λίγο αργότερα με μια ζώνη στα μαλλιά με αναγραφή του ονόματος του προϊόντος. Καθώς όλο και περισσότερες άλλες προσωπικότητες χρησιμοποίησαν το φεστιβάλ για προβολή προϊόντων η διοίκηση του Oktoberfest δήλωσε γενική απαγόρευση κάθε είδους διαφήμισης ή εκδηλώσεων προβολής. Αλλά για τη Hilton ίσχυε ότι για το επόμενο έτος ήταν  "persona non grata" . Είναι ανεπιθύμητη στο Oktoberfest, δήλωσε η τότε επικεφαλής του "Τουρισμού του Μονάχου" Dr. Gabriele Weishäupl.

 

- Το μεγαλύτερο πανηγύρι μπύρας μετά το Oktoberfest του Μονάχου γίνεται στον Καναδά

Από το 1969 επισκέπτονται στο Kitchener-Waterloo 700.000 έως 1 εκ. επισκέπτες το δικό τους Oktoberfest το οποίο ξεκινάει μετά το τέλος του πανηγυριού του Μονάχου και κρατάει μια εβδομάδα. 

 

- To ταχυδρομείο στήνει παράρτημα στο πανηγύρι προκειμένου να στείλουν οι επισκέπτες αναμνηστικά στους γνωστούς και φίλους (από καρτ ποστάλ έως μεγαλοπότηρα) Το 2012 είχαν γίνει 130.000 αποστολές που υπολίζεται ότι αποτελεί και το ρεκόρ. 

 

- Το Bella Ciao μεταξύ των αγαπημένων τραγουδιών στις σκηνές μπύρας.

 

Αλλα τραγούδια που ξεσηκώνουν τις σκηνές είναι Μama Laudaaa, Cordula Grün, Fliegerlied, Scheiss drauf (Wiesn ist nur einmal im Jahr), Fürstenfeld, Johnny Däpp, Hey Baby,  Kerstin Ott-Die immer lacht, Viva Colonia, Atemlos, Hulapalu, Ich war noch niemals in New York, Tage wie diese, Sierra Madre, Living next door to Alice, Bobfahrer Lied, 99 Luftballons

 

Πηγή: Check24, Oktoberfest

 

Μέρος 8ο: Η διαδρομή της παρέλασης των παραδοσιακών ομάδων και συλλόγων όπου για πρώτη φορά φέτος θα συμμετέχει Ελληνικός σύλλογος και συγκεκριμένα η Ηπειρωτική Κοινότητα Μονάχου

Η παρέλαση θα ξεκινήσει στις 22 Σεπτεμβρίου 10 το πρωί από το μνημείο Max-II στην  Maximilianstraße 

 

Το δρομολόγιο: 

Maximilianstraße — Residenzstraße — Odeonsplatz / Feldherrnhalle — Ludwigstraße (bis Galeriestraße) — Briennerstraße — über den Amiraplatz — Kardinal-Faulhaber-Straße — Promenadeplatz — Pacellistraße — Lenbachplatz — Karlsplatz / Stachus — Sonnenstraße — Wende im Bereich Josephspitalstraße — Sonnenstraße — Schwanthalerstraße — Paul-Heyse-Straße — Kaiser-Ludwig-Platz — Schubertstraße — Esperantoplatz

 

Υπάρχουν και κερκίδες που θα στηθούν σε διάφορα σημεία της διαδρομής. Το εισιτήριο για μα θέση σε κερκίδα κοστίζει 35 € και μπορεί να το προμηθευτεί από το München Ticket GmbH

 

Σε ποια σημεία θα στηθούν κερκίδες

Maximilianstraße (2 x για επισήμους)

Max-Joseph-Platz / Residenzstraße

Ludwigstraße/Odeonsplatz – Annast

Ludwigstraße/Odeonsplatz – AXA

Ludwigstraße/Odeonsplatz – Filmcasino (VIP)

Ludwigstraße/Odeonsplatz –Reiterdenkmal (VIP)

Feldherrnhalle (Ehrentribüne)

Lenbachplatz

Stachus vor Brunnenrodell (2 κερκίδες)

Sonnenstraße vμπροστά από την Hausbank

Sonnenstraße μπροστά από το Lindberg

Sonnenstraße (πράσινη λωρίδα) 

Kaiser-Ludwig-Platz

Μέρος 7ο:  Από που προέρχεται η ονομασία "Wiesn" και γιατί το πανηγύρι ονομάζεται Oktoberfest ενώ ξεκινάει το Σεπτέμβριο

 

Στις 17 Οκτωβρίου 1810 ξεκίνησε το πρώτο πανηγύρι "Oktoberfest" με μεγάλο αγώνα ιπποδρομίας. Γιορτάστηκε ο γάμος του πρίγκιπα (διαδόχου του βασιλιά) Ludwig και της πριγκίπισσας Therese von Sachsen-Hildburghausen. Ως χώρος είχε επιλεγεί τότε ένα λιβάδι στα όρια της πόλης η οποία προς τιμή της πριγκίπισσας ονομάστηκε από τότε Theresienwiese. 

 

Το όνομα Theresienwiese όμως ήταν μεγάλο και έτσι σιγά - σιγά αντικαταστήθηκε από το κόσμο από τη λέξη "d΄ Wiesen" που παρεμπιπτόντως δεν προέρχεται από τον πληθυντικό  "den Wiesen" αλλά αποτελεί βαυαρική συντόμευση "die Wiese". Έτσι η σωστή φράση είναι "Man war auf der Wiesn και όχι auf den Wiesn"

 

Γιατί ονομάζεται Oktoberfest αφού πραγματοποιείται το Σεπτέμβριο 

Το πανηγύρι ξεκίνησε Οκτώβριο και συνέχισε για 18 χρόνια. Όμως ο καιρός δεν ήταν σύμμαχος. Μάλιστα σε τουριστικό οδηγό της πόλης του Μονάχου  ο Johann von Lamont υπολόγισε ότι οι κάτοικοι του Μονάχου μπορούν να απολαύσουν μόνο 17 ημέρες καλό καιρό, 127 μέρες είναι συνήθως νεφελώδης και 221 ανάμεικτες . 

 Έτσι επειδή από εμπειρία γνώριζε ο κόσμος ότι ο Σεπτέμβριος έχει συνήθως μέρες με καλές θερμοκρασίες  κατατέθηκε το 1828 η πρόταση το πανηγύρι να ξεκινάει την τρίτη Κυριακή του Σεπτεμβρίου κάτι όμως που απέρριψε το τότε Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης.

Ο λόγος της απόρριψης ότι δεν θα έχει ολοκληρωθεί πριν τα τέλη Σεπτεμβρίου η συγκομιδή των γεωργικών προϊόντων.

Τελικά το 1904 το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε το ισχύον χρονοδιάγραμμα του πανηγυριού το οποίο ορίζει η δεύτερη Κυριακή του πανηγυριού (Hauptsonntag( θα πρέπει να είναι μεταξύ 28 Σεπτεμβρίου και 4 Οκτωβρίου.

 

Πηγή: oktoberfest -glad

Μέρος 6ο: Tι είναι η "Oide Wiesn" που πραγματοποιείται παράλληλα  με το σημερινό Oktoberfest (Oide είναι βαυαρέζικη λέξη και σημαίνει "παλιά")

 

Μέρος 6ο: Αφιέρωμα του ΔΟΡΥΦΟΡΟΥ στο Oktoberfest

 

Αρχικά είχε προβλεφθεί η οργάνωσή του μόνο για το 2010, χρονιά που το Oktoberfest γιόρταζε τα 200ά γενέθλιά του.  

 

Όμως η ανταπόκριση του κόσμου το καθιέρωσε και από τότε γίνεται συνέχεια (δεν γίνεται μόνο κάθε 4ο χρόνο δηλ τότε που διοργανώνεται η γιορτή των γεωργών (Bayerischer Zentral-Landwirtschaftsfest ) 

 

Στη νότια πλευρά της Theresienwiese δίπλα από τη μεγάλη ρόδα πραγματοποιείται η  Oide Wiesn. Είναι η γιορτή με πολλά ιστορικά στοιχεία της παραδοσιακής γιορτής δηλαδή όπως γιορταζότανε πριν από πολλά χρόνια. Και τα παιχνίδια και τα καρουζέλ είναι "παλιάς εποχής" αλλά και οι σκηνές μπυραρίας είναι περισσότερα συνδεμένες με τη βαυαρική παράδοση και φυσικά έχουν λιγότερο φασαρία από ότι το "κανονικό πανηγύρι"  

 

Η έκταση είναι 3,5 εκτάρια και υπάρχει είσοδος που είναι 3 € . Για παιδιά η είσοδος είναι ελεύθερη όπως και για άτομα με ειδικές ανάγκες (με αναπηρία πάνω από 50%). Η είσοδος περιλαμβάνει δωρεάν παρακολούθηση των πολιτιστικών προγραμμάτων στις σκηνές.

 

Στα καρουζέλ η τιμή είναι μόλις 1 € και οι ώρες λειτουργίας είναι από 10 έως 23.00.

Από τις 9 μ.μ. η είσοδος είναι ελεύθερη 

 

Το „Kettenflieger Kalb“ από το 1919, η „Dicke Berta“  η „Fahrt ins Paradies“ οδηγούν στις παλιές καλές εποχές αναφέρει το κείμενο προβολής της Oide Wiesn

 

Το Μουσείο στην "der Oidn Wiesn"

Στη Μουσείο της  „Historischen Gesellschaft Bayerischer Schausteller e.V.“ παρουσιάζεται η ιστορία του Oktoberfest με βάση ιστορικά εκθέματα όπως εκκλησιαστικά όργανο ( πληκτροφόρο, πολυφωνικό μουσικό όργανο που λειτουργεί με αέρα που διοχετεύεται σε μολύβδινους σωλήνες), μηχανές τρένων, τρακτέρ, μια σκηνή σκοποβολής από το 1905 και καρουζέλ με άλογα από το 1946.

 

Η σκηνή του «Münchner Marionettentheaters» στην Oidn Wiesn 

Η ιστορία του κουκλοθέατρου  χρονολογείται από το 1858, όταν ο Josef Leonhard Schmid αιτήθηκε στην πόλη του Μονάχου τη "δημιουργία μόνιμου κουκλοθέατρου για τα παιδιά ". Σήμερα το θέατρο βρίσκεται στο Blumenstraße 32.  Κάθε φορά όμως "ταξιδεύει" στην Oidn Wiesn και παρουσιάζει ένα διαφοροποιημένο πρόγραμμα με αρκετές παραστάσεις την ημέρα. Η είσοδος στο θέατρο είναι δωρεάν.

 

Πηγή: oktoberfest Φωτογραφίες ©Sebastian Lehner

Μέρος 5ο: «Η τραγική νύχτα στην ιστορία του Oktoberfest»

 

Ήταν βράδυ της Παρασκευής 26 Σεπτεμβρίου το 1980 και λίγο πριν σταματήσουν οι μουσικές μπάντες στις σκηνές το πρόγραμμά τους. Ο κόσμος είχε ξεκινήσει την αναχώρησή του μαζικά και ο περισσότερος κατευθυνόμενος από την έξοδο της κεντρικής πύλης του πανηγυριού. 

 

Όμως, στις 22.19 η ώρα η έκρηξη μια αυτοσχέδιας βόμβας που είχε τοποθετηθεί σε καλάθι αχρήστων σκορπίζει το θάνατο σε 12 ανθρώπους, τραυματίζει 211 και 68 από αυτούς σοβαρά. Μεταξύ των βαριά τραυματισμένος και ο Έλληνας (17χρονος τότε) Δημήτρης Λαγκαδινός ο οποίος από τότε ζει με αναπηρικό καρότσι (η βόμβα τον χτύπησε στα πόδια) ενώ η φίλη του Gabriele, δεν επέζησε την επίθεση.  Ως δράστης θεωρήθηκε, σχεδόν αμέσως, ο 21χρονος νεοναζί Gundolf Köhler (είναι 0 13ος νεκρός), φοιτητής της γεωλογίας από το Donaueschingen ( ανήκει στο κρατίδιο της Βάδης Βυρτεμβέργης και βρίσκεται σε απόσταση 13χλμ από την πόλη Villingen-Schwenningen).  Ο Gundolf Köhler βρήκε και ο ίδιος ακαριαίο θάνατο από την έκρηξη. Μια «αστυνομική» και μια φοιτητική ταυτότητα φέρνουν την αστυνομία στο 21χρονο. Τα δαχτυλικά αποτυπώματα που βρέθηκαν σε ένα κομμάτι χεριού δίπλα από το δολοφόνο ταυτοποιήθηκαν με αντίστοιχα αποτυπώματα στο διαμέρισμά του. Η εκτίμηση των αρχών ήταν ότι η έκρηξη έγινε νωρίτερα από όσο είχε σχεδιαστεί και γι αυτό δεν πρόλαβε να διαφύγει ο δράστης.

 

Ήταν μόνος του ο Gundolf Köhler; 

Είναι ένα ερώτημα που 40 χρόνια σχεδόν μετά την επίθεση δεν έχει απόλυτα απαντηθεί.

Η πρώτη εκτίμηση των αρχών ήταν ότι ο δράστης λειτούργησε μόνος του, ότι είχε προσωπικά προβλήματα επικοινωνίας. Έτσι η ομοσπονδιακή εισαγγελία κλείνει το φάκελο δυο χρόνια μετά την επίθεση.

 

Όμως ΜΜΕ, πολιτικοί αλλά και νομικοί έχουν αντίθετη άποψη. Δεν ήταν μόνο διάφορες μαρτυρίες όπως π.χ. του Hans Roauer που κατέθεσε ότι είδε τον δράστη με μια μικρή τσάντα στο χέρι μισή ώρα νωρίτερα να συνοδεύεται από δυο άτομα, ούτε η μαρτυρία μιας ομάδας επισκεπτών (5 άτομα) από το Ingolstadt που κατέθεσε ότι είδαν σχεδόν ταυτόχρονα από ένα λούκι στο Bavariaring μια σπίθα που μπορεί να ερμηνευτεί ως αποτυχημένη έκρηξη μιας δεύτερης βόμβας.

 

Τα αναπάντητα μέχρι σήμερα ερωτήματα προέρχονται κυρίως από την ίδια τη ζωή του Gundolf Köhler.

Με 14 χρονών συμμετείχε σε εκδηλώσεις το ναζιστικού κόμματος NPD, είχε χρόνια που έφτιαχνε αυτοσχέδιες βόμβες στην αποθήκη  του σπιτιού του ενώ πάνω από το κρεβάτι του ήταν κρεμασμένη η φωτογραφία του Χίτλερ.

 

Το σύστημα ενημέρωσης των μυστικών υπηρεσιών, NADIS, είχε καταγράψει τον δράστη ως οπαδό της παραστρατιωτικής οργάνωσης Hoffmamm πριν την επίθεση.

 

H ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε αρχές το 80 απαγορεύσει τη λειτουργία της συγκεκριμένης οργάνωσης κόντρα στην Βαυαρική κυβέρνηση που χαρακτήριζε την οργάνωση απλά  « καραγκιόζηδες». Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία της υπηρεσίας NADIS ο δράστης είχε δυο φορές συμμετάσχει σε ασκήσεις της παραστρατιωτικής οργάνωσης και ήταν στον κατάλογο των συμπαθούντων (ή μελών). 

 

Οι αντιδράσεις είχαν ως αποτέλεσμα το Δεκέμβριο του 2014, δηλαδή 34 χρόνια μετά ο γενικός ομοσπονδιακός εισαγγελέας Harald Renge να ανοίξει και πάλι το φάκελο «Τheresienwiese»

 

Νέοι μάρτυρες βρέθηκαν και νέα στοιχεία κατατέθηκαν. Οι υποψίες για συνεργούς ενισχύθηκαν. Στη συνέχεια ο Harald Renge απεβίωσε και την υπόθεση την έχει αναλάβει ο διάδοχός του Peter Frank.

 

Εν τω μεταξύ η αρχή προστασίας του συντάγματος αναγκάστηκε με απόφαση του συνταγματικού δικαστηρίου να δώσει στους δικηγόρους τα μυστικά έγγραφα μετά από αίτημα του κόμματος των Πρασίνων στην Ομοσπονδιακή Βουλή.

 

Πέρσι ,η γνωστή εκπομπή Aktenzeichen XY που προσπαθεί να βρει μάρτυρες σε εγκλήματα που έχουν διαπραχτεί πολλά χρόνια πριν είχε την υπόθεση του επίθεσης στην εκπομπής της.  Η εκτίμηση που βγαίνει από την εκπομπή είναι ότι ο στόχος των αρχών βρίσκεται πλέον στο να βρεθεί το ιστορικό της βόμβας που εξερράγη. 

 

Στο σημείο αυτό έχει σημασία ότι ο Ulrich Behle, πράκτορας της αστυνομίας που συμμετείχε στην οργάνωση Hoffmamm, είχε συναντηθεί με μέλη της οργάνωσης στη Δαμασκό (εκεί είχαν μεταναστεύσει πολλά μέλη της οργάνωσης μετά την απαγόρευση) τα οποία αποδέχτηκαν ότι η υπόθεση ήταν «δική τους».

 

Υπάρχουν και άλλα δημοσιεύματα και μαρτυρίες. Όπως π.χ. αυτή που αναφέρεται στον ακροδεξιό εξειδικευμένο σε όπλα Karl-Heinz Lembke ο οποίος συνελήφθηκε το 1981 δήλωσε ότι θα «δώσει» στις αρχές τις παρακρατικές οργανώσεις αλλά αυτοκτόνησε στη φυλακή.

 

Τον Φεβρουάριο του 2015 έγινε γνωστή μαρτυρία μιας γυναίκας νοσοκόμας η οποία θυμήθηκε ότι σε νοσοκομείο στο Αννόβερο είχε έρθει ένας άνδρας με κομμένα το χέρι . Σύμφωνα με τη μάρτυρα ο άνδρας αυτός δεν απαντούσε σε ερωτήματα και εξαφανίστηκε απότομα. Το γεγονός θα μπορούσε να έχει σημασία καθώς στο Oktoberfest βρέθηκε την ημέρα της έκρηξης ένα κομμένο μέρος χεριού το οποίο δεν μπόρεσε μέχρι την ολοκλήρωση της έρευνας να ταυτοποιηθεί. 

 

Καταστράφηκαν αποδεικτικά στοιχεία χωρίς ουσιαστικό έλεγχο;

Το 1997 καταστράφηκαν διάφορα αποδεικτικά στοιχεία της τρομοκρατικής επίθεσης μαζί με αυτά και υπόλοιπα του εκρηκτικού μηχανισμού. Γεγονός που αντιμετωπίστηκε με κριτική καθώς με σημερινές μεθόδους ταυτοποίησης μέσω DAN θα μπορούσαν να γίνουν ταυτοπροσωπίες που δεν μπόρεσαν να γίνουν τότε.

 

Ο ρόλος των εθνικών εκλογών στη Γερμανία δυο εβδομάδες αργότερα

Δεν είναι λίγες οι αναφορές στο γεγονός ότι οι ομοσπονδιακές εκλογές στη Γερμανία ήταν προγραμματισμένες στις 5 Οκτωβρίου δηλαδή δυο εβδομάδες μετά την βομβιστική επίθεση στο πανηγύρι. Ο Πρωθυπουργός της Βαυαρίας Franz Josef Strauß ήταν κοινός υποψήφιος Καγκελάριος των κομμάτων CSU/CDU και διεκδικούσε την Καγκελαρία από τον τότε Καγκελάριο Helmut Schmidt (SPD). O Πρωθυπουργός της Βαυαρίας το βράδυ της επίθεσης αναφέρθηκε σε επίθεση αριστερών εξτρεμιστών για να αναγκαστεί λίγα 24ωρα αργότερα να περιοριστεί στο ότι ο δράστης ήταν μοναχικός και ότι δεν έβλεπε πιθανότητες να υπήρξε  οργανωμένο έγκλημα. Το γεγονός αυτό ενίσχυσε αργότερα τις φωνές που ήθελαν η άποψη του Πρωθυπουργού της Βαυαρίας να ήταν προπομπός της απόφασης των δικαστικών αρχών.

 

Στο ίδιο πνεύμα δεν πέρασε απαρατήρητο από πολλούς -που αμφισβητούν την θεωρία των αρχών ότι επρόκειτο για ένα άτομο που οργάνωσε/εκτέλεσε τη βομβιστική επίθεση στο Μόναχο – η βόμβα στο σταθμό της Μπολόνια σχεδόν δυο μήνες νωρίτερα. Συγκεκριμένα στις 2 Αυγούστου βόμβα που εξερράγη στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο 85 ανθρώπων και τον τραυματισμό άνω των 200.  Αρχικά και στην Ιταλία της επίθεση χρεώθηκε στην αριστερή εξτρεμιστική οργάνωση Roten Brigaden (ερυθρές ταξιαρχίες). Όμως έξι χρόνια αργότερα οι έρευνες της δικαιοσύνης κατέληξαν ότι την επίθεση την είχε οργανώσει η νεοφασιστική οργάνωση Ordine Nuovo (νέα τάξη). Μάλιστα δυο πράκτορες των ιταλικών μυστικών υπηρεσιών SISMI και o επικεφαλής του τμήματος προπαγάνδας Propaganda Due (P2) Licio Gelli καταδικάστηκαν για παρεμπόδιση της έρευνας των δικαστικών αρχών. 

 

Ημέρα μνήμης 

Κάθε χρόνο στις 20 Σεπτεμβρίου οργανώνεται ημέρα μνήμης στην είσοδο του πανηγυριού, δηλ εκεί που έγινε η έκρηξη. Με αίτηση δημοτικών συμβούλων της πόλης το 2008 το μνημείο άλλαξε μορφή και ένας κέλυφος τοίχους του γλύπτη  Friedrich Koller δείχνει να έχει ζημιές από έκρηξη.

 

Πέρσι, το 2018, με συμμετοχή του Δημήτρη Λαγκαδινού σε ειδική τελετή τοποθετήθηκε στην είσοδο του Δημαρχείο ένας αναμνηστικός πίνακας για τη μνήμη των νεκρών της 26ης Σεπτεμβρίου. Το κείμενο στον πίνακα έχει δυο σημαντικά μηνύματα:

 

«Rechtsextreme Taten fordern unsere Wachsamkeit» (ακροδεξιές εξτρεμιστικές ενέργειες απαιτούν την επαγρύπνησή μας) και μια δεύτερη πρόταση «Das unbeachtete Leid der Opfer erfordere unsere Aufmerksamkeit»(ο απαρατήρητος πόνος των θυμάτων απαιτεί την προσοχή μας».

Στο τέλος ακολουθεί βίντεο από το χαιρετισμό του Δημήτρη Λαγκαδινού στη συγκεκριμένη εκδήλωση (αποκάλυψη της πλακέτας).

 

Παρατηρήσεις «Δορυφόρου»: Είναι αδιαμφισβήτητο ότι σε γεγονότα που προκαλούν ιδιαίτερα αρνητικά ή θετικά συναισθήματα στην κοινωνία περισσεύει χώρος για συνωμοσιολογία. Υπάρχουν δεκάδες θεωρίες αμφισβήτησης ακόμη και για γεγονότα όπως η πρώτη επίσκεψη του ανθρώπου στο φεγγάρι (Apollo 11) που φέτος συμπλήρωσε 50 χρόνια. Αλλά ακόμη και για την πρόσφατη επίθεση στο Μόναχο στο Εμπορικό Κέντρο του Μονάχου είδαμε δεκάδες θεωρίες να γεμίζουν τα κοινωνικά μέσα λίγα λεπτά μετά την επίθεση (οι περισσότερες αν όχι όλες στην προκειμένη περίπτωση κατέρρευσαν).

 

Είναι συνεπώς εις γνώση μας ότι σε ένα γεγονός όπως η βομβιστική επίθεση στις 26 Σεπτεμβρίου 1980 το οποίο βρίσκεται σχεδόν 40 χρόνια στο παρελθόν εύκολα μπορεί κανείς να γίνει θύμα διαφόρων θεωριών που απέχουν όμως από τα πραγματικά γεγονότα. 

 

Αλλά επειδή πιστεύουμε ότι θα ήταν λάθος στο αφιέρωμα που δημοσιεύουμε τις τελευταίες εβδομάδες για το Oktoberfest να μην αναφερθούμε στο αδιαμφισβήτητο γεγονός της τρομοκρατικής βομβιστικής επίθεσης δηλαδή στο γεγονός που κόστιζε τη ζωή πολλών ανθρώπων και κατάστρεψε σε μεγάλο βαθμό τη ζωή πολλών άλλων. 

 

Ακόμη, θεωρούμε ότι θα ήταν ιστορικά λάθος αν δεν κάναμε αναφορά στην άποψη που όλο και περισσότερο γίνεται αποδεκτή. Στην άποψη ότι, τουλάχιστον, ο τρόπος των ερευνών του εγκλήματος δεν ήταν άμεπτος και σε κάθε περίπτωση έχει αφήσει πολλά αναπάντητα ερωτήματα.

 

Άλλωστε, ο ίδιος ο Δήμαρχος της πόλης του Μονάχου, Dieter Reiter, στην παρουσίαση του πίνακα επισήμανε ότι «το κείμενο στον πίνακα τονίζει συνειδητά ως κεντρικό σημείο τις παραλείψεις. Εξάλλου, το υπόβαθρο της επίθεσης εξακολουθεί να μην έχει πλήρως διαλευκανθεί. Η επεξεργασία πρέπει να συνεχιστεί »"der Text setze bewusst einen Schwerpunkt auf die Versäumnisse. Schließlich seien die Hintergründe des Attentates noch immer nicht vollständig geklärt. "Die Aufarbeitung muss weitergehen." Süddeutsche Zeitung 04.09.2018

 

Όλα τα στοιχεία που παραθέτουμε αποτελούν στοιχεία που προέρχονται από δημοσιεύσεις εγγράφων επίσημων αρχών όπως την απόφαση του Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου από 13 Ιουνίου 2017 (2 BvE1/15) ή το τηλεοπτικό αφιέρωμα «Kontrovers-Story Oktoberfestattentat: War es wirklich ein Einzeltäter ?» που προβλήθηκε στη Βαυαρική Τηλεόραση στις 15.01.2014 στις 9 μ.μ. (διάρκεια 17 λεπτά).

 

Τέλος, το γεγονός και μόνο ότι «άνοιξε» ο φάκελος της βομβιστικής επίθεσης στο Oktoberfest αποτελεί από μόνο του στοιχείο που  μάλλον επιβεβαιώνει ότι υπάρχουν ερωτήματα και ότι δεν έχει ολοκληρωθεί οριστικά η έρευνα. 

 

Την υποχρέωση της απόλυτης διαλεύκανσης των δολοφονιών και σοβαρών τραυματισμένων την έχουν οι αρχές και η γερμανική πολιτεία πρώτα από όλα απέναντι στα θύματα και στις οικογένειές τους αλλά και απέναντι στην κοινωνία. 

 

Μαρτυρίες θυμάτων που δημοσιεύτηκαν όπως π.χ. στο άρθρο του Wolfgang Görl στην Süddeutshe Zeitung « Für die Überlebenden ist es, als ob es gestern gewesen wäre: 26.September 1980 - 22. 19 Uhr: Die falsche Zeit, der falsche Ort στο οποίο συζητάει με τους γονείς που έχασαν τα δυο τους παιδιά (στην επίθεση σκοτώθηκαν συνολικά τρία παιδιά) προκύπτει ότι δεν πιστεύουν στον μοναχικό καβαλάρη της επίθεσης .

Μέρος 4ο: Σημαντικές ημερομηνίες του πανηγυριού – ποιες είναι οι μέρες για τα παιδιά και οι ώρες λειτουργίας του πανηγυριού

Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου στις 10.45 γίνεται η παρέλαση και είσοδο των ιδιοκτητών των μπυραριών στο πανηγύρι.

Η παρέλαση θα ξεκινήσει από την Josephspitalstraße και θα ολοκληρωθεί στο χώρο του πανηγυριού (Theresienwiese).

Την ίδια μέρα, δηλ. 21.09 στις 12 ακριβώς θα «χτυπήσει» το πρώτο βαρέλι ο Δήμαρχος του Μονάχου στην Schottenhamel Festzelt

 

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου. Παρέλαση παραδοσιακών ομάδων όπως ομάδες σκοποβολής, ομάδες με παραδοσιακές στολές, σημαιοφόροι διασχίζουν την πόλη από την Maximilliansstrasse έως την Theresienwiese.

Φέτος θα συμμετέχει για πρώτη φορά και ελληνικός σύλλογος και συγκεκριμένα η Ηπειρωτική Κοινότητα Μονάχου.

 

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου ώρα 11 π.μ. Κοτσέρτο μπροστά από την Bavaria στο οποίο θα συμμετέχουν όλα τα μουσικά σχήματα που παίζουν μουσική στις σκηνές μπυραρίας. Το μουσικό πρόγραμμα διευθύνει παραδοσιακά ο Δήμαρχος της πόλης και άλλοι επίσημοι.

 

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2019 ώρα 12.00

60 άνδρες και γυναίκες με παραδοσιακές στολές θα πυροβολήσουν στον αέρα από τις σκάλες της Bavaria. Κάθε βολή προκαλεί δυνατό θόρυβο και βγάζει άσπρο καπνό καθώς τα πιστόλια είναι γεμάτα με μαύρη σκόνη.  Πυροβολισμούς έχουμε και την πρώτη μέρα του πανηγυριού. Συγκεκριμένα όταν ο Δήμαρχος χτυπήσει το πρώτο βαρέλι και γεμίσει το πρώτο μεγάλο ποτήρι με μπύρα τότε 12 πυροβολισμούς δίνουν την εκκίνηση για να πάει ο καθένας σ μια από τις 12 σκηνές μπυραρίας καθώς πλέον επιτρέπεται το σερβίρισμα. Φυσικά ο κόσμος δεν περιμένει τους πυροβολισμούς και έχει γεμίσει τις σκηνές ήδη και απλά περιμένει το σερβίρισμα.

 

Ημέρες για παιδιά

Οι Τρίτες 24 Σεπτεμβρίου και 1η Οκτωβρίου είναι οι «οικογενειακές ημέρες» καθώς έως στις 7 μ.μ. υπάρχουν μειωμένες τιμές σε πολλά παιχνίδια, σε φαγητά και σε τιμές εισόδου

 

Ώρες λειτουργίας του πανηγυριού

Σκηνές μπύρας: Καθημερινές από 10 έως 22.30

Σαββατοκύριακο και αργίες από 9 έως 22.30

Μικρότερες σκηνές με μπύρα και άλλα ποτά λειτουργούν έως στις 23.30

Το Käfer και το Kufflers Weinzelt μέχρι στις 1 μετά τα μεσάνυχτα. (σερβίρισμα έως στις 24.30)

 

Περίπτερα πώλησης

Την πρώτη μέρα έως στις 24.00

Δευτέρα έως Πέμπτη από τις 10.00 έως στις 23.30

Παρασκευές (και Τετάρτη 2.10 δηλ μια μέρα πριν την αργία) από 10 έως 24.00

Σάββατο 9 έως 24.00

Κυριακές και αργίες 9 έως 23.30

 

Τρενάκια, καρουζέλ, κούνιες, αυτοκίνητα και ότι άλλο θεαματικό προσφέρει για μικρούς και μεγάλους το πανηγύρι είναι ανοιχτά την πρώτη μέρα έως στις 24.00 

Δευτέρα έως Παρασκευή: Από 10-12 μέχρι 23.30

Παρασκευή και Τετάρτη 2.10 (η επόμενη μέρα είναι αργία) Από 10-12 έως 24.00

Κυριακές και αργίες: Από 10 έως 23.30 

Μέρος 3ο : Ο μύθος του “Dirndl”

Αφιέρωμα ΔΟΡΥΦΟΡΟΥ στο Oktoberfest : Σήμερα ο μύθος του “Dirndl”

Mέρος 3ο

 

Ενώ το όνομα συνδέεται με τη βαυαρική ή αυστριακή στολή, στην πραγματικότητα Dirndl στον 19ο αιώνα ήταν το υποκοριστικό του Dirne που σημαίνει «νεαρό κορίτσι» . (Στη σημερινή καθομιλούμενη χρησιμοποιείται για την ιερόδουλη).

 

Στις περιοχές αυτές Dirndl ονόμαζαν τις υπηρέτριες κυρίως στο γεωργικό τομέα οι οποίες έπρεπε να είναι ντυμένες με φαρδιά ρούχα για να είναι πιο απλές και εύκολες οι κινήσεις τους.

 

Μύθο αποτελεί η θεωρία ότι οι συγκεκριμένες φορεσιές ήταν ενδυμασία της επαρχίας καθώς στην αρχή τις φορούσαν οι γυναίκες στις πόλεις. Μόλις το 1870/1880 έφθασαν τα Dirndl την υψηλή κοινωνία στην επαρχία.

 

Από τότε καθιερώνεται ως καλοκαιρινό φόρεμα.

 

Ιδιαίτερα μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο αποτέλεσε για τις γυναίκες εναλλακτική φορεσιά σε ακριβά καλοκαιρινά φορέματα και έτσι καθιερώνεται πλέον απόλυτα.

 

Φυσικά στο σχεδιασμό της φορεσιάς υπάρχει εξέλιξη.

 

Η Getrud Pesendorfer αρχίζει τις αλλαγές απελευθερώνοντας χέρια και λαιμό για να πάρει σιγά σιγά η φορεσιά τη σημερινή της μορφή.

 

Βέβαια η συγκεκριμένη σχεδιάστρια ετοίμασε το νέο στυλ για το χιτλερικό καθεστώς σε μια προσπάθειά του τελευταίου να καθιερώσει μια ενιαία παγγερμανική φορεσιά. Ως βάση της προσπάθειάς αυτής η σχεδιάστρια επέλεξε το Dirndl.

 

Το κλασσικό Dirndl κομμένο με μια απλή φούστα και λεπτή μέση, που φοράμε σήμερα, έχει παραμείνει για καιρό αμετάβλητα αλλά όπως προαναφέρθηκε όλο και κάποιες αλλαγές γίνονται στο σχεδιασμό.

 

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά ενός Dirndl 

Το μπούστο εφαρμόζει σφιχτά στο σώμα και έχει βαθύ ορθογώνιο ή στρογγυλό ντεκολτέ. Αυτό για να τονίζει το ντεκολτέ.

 

Η φούστα του dirndl είναι συνδεδεμένη με πάνω μέρος της φορεσιάς και είτε είναι ριχτή είτε διπλώνεται. Αυτό για να δημιουργεί μια πολύ θηλυκή σιλουέτα. Το μήκος της φούστας εξαρτάται από τη μία πλευρά από την περίσταση, από την άλλη πλευρά από την μόδα, αλλά πρέπει να φθάνει τουλάχιστον ως το γόνατο. Ένα μίνι dirndl δεν είναι αποδεκτό στις περισσότερες περιοχές.

 

Η ποδιά αρχικά είχε το ρόλο της προστασίας της φορεσιάς και να αποτρέψει να λερωθεί. Σήμερα είναι ένα μοντέρνο κομμάτι του dirndl.

 

Η μπλούζα είναι επίσης σημαντική για τη συνολική εντύπωση που θα δώσει η φορεσιά και θα καθορίσει την εικόνα δηλ εάν η εμφάνιση θα είναι περισσότερο παραδοσιακή ή «παιχνιδιάρικη».

 

Πηγή: SZ, dirndlmagazin

Μέρος 2ο: Ποιες είναι οι αρχαιότερες μπυραρίες που συμμετέχουν στο πανηγύρι και πόσο κόσμο χωράει η μεγαλύτερη σκηνή μπυραρίας

Συνεχίζουμε το αφιέρωμά μας για το Oktoberfest, το μεγαλύτερο λαϊκό πανηγύρι στοv κόσμο, που πραγματοποιείτε φέτος τον Σεπτέμβριο για 186η φορά.

Η Schottelhamel βρίσκεται στο πανηγύρι από το 1867. Αρχικά η σκηνή είχε θέσεις για 50 άτομα, σήμερα χωράνε 9.030 άτομα (6.288 μέσα και 2.742 στον προαύλιο χώρο). Είναι η μπυραρία όπου κάθε χρόνο ο εκάστοτε Δήμαρχος κάνει το παραδοσιακό „O‘zapft is!“ (ανοίγει το πρώτο βαρέλι μπύρας και ξεκινάει και τυπικά το πανηγύρι).

Τη μεγαλύτερη χωρητικότητα έχει η σκηνή της Paulaner με 10.900 θέσεις (8.450+2.450) και βρίσκεται στο πανηγύρι από το 1885.

To Schützenfeldzelt έχει αδιάκοpη παρουσία από το 1876 και στη σκηνή μπορούν να συγκεντρωθούν 6.158 άτομα (4.923 και 1.235)

Η δεύτερη μεγαλύτερη σε χωρητικότητα σκηνή είνα της Hacker με 9.381 θέσεις (6.951 + 2.450) και έχει παρουσία στο πανηγύρι από το 1894.

Τέσσερα χρόνια μετά την Hacker συμμετέχει και η Augustiner (1898) με σκηνή των 8.500 θέσεων (6.000 + 2.500). Είναι η μοναδική μπυραρία που προσφέρει την μπύρα από ξύλινα βαρέλια.

Από τις αρχαιότερες σκηνές είναι αυτή του Ochsenbraterei, είναι της Spaten-Löwernbrau και φημίζεται για το ψήσιμο ολόκληρων βοδιών στη σούβλα. Εχει 7.550 θέσεις (5.950 και 1.600) και λειτουργεί στοπ πανηγύρι από το 1881.

Η Pschorr ήρθε καθυστερημένα σε σχέση με τις άλλες μπυραρίες. Το 1901 κάνει την πρώτη της εμφάνιση και η χωρητικότητα της σκηνής της είναι για 8.400 άτομα (6.200 + 2.200)

Η μικρότερη σκηνή ; Είναι η κυκλική Guglhupf Café-Dreh-Bar με 50 μόλις θέσεις.

Πηγή: Oktoberfest

Μέρος 1ο: Ηπειρωτική Κοινότητα Μονάχου: Ο πρώτος ελληνικός σύλλογος που θα συμμετέχει σε παρέλαση στην ιστορία του Oktoberfest (22 Σεπτεμβρίου).  Όλα είναι έτοιμα !!!

 

"Ο ερχόμενος Σεπτέμβρης είναι για την Ηπειρωτική Κοινότητα Μονάχου μοναδικός και ξεχωριστός αφού για πρώτη φορά ελληνικός φορέας θα συμμετάσχει στην παραδοσιακή παρέλαση για την έναρξη του μεγαλύτερου λαϊκού πανηγυριού στο κόσμο, το πασίγνωστο Oktoberfest. 40 μέλη της Ηπειρωτικής Κοινότητας Μονάχου με παραδοσιακές φορεσιές της Ηπείρου θα έχουν την τιμή να παρελάσουν μαζί με άλλα 59 συγκροτήματα στο κέντρο της πόλης και να εισέλθουν στον χώρο του Oktoberfest. Η Ηπειρωτική Κοινότητα Μονάχου γιορτάζοντας αυτή τη χρονιά τα 50 χρόνια ύπαρξης και δράσης στο Μόναχο θέλησε με την αίτηση συμμετοχής να κάνει αισθητή την παρουσία της στην πόλη αλλά και να επισφραγίσει το γεγονός ότι είναι ένα κομμάτι του Μονάχου και γενικότερα της Βαυαρίας"

 

Δήλωση του υπευθύνου του ΔΣ της Ηπειρωτικής Κοινότητας για τη συγκεκριμένη δράση Γιάννη Βασιλείου