· 

Μαθητές Λυκείου: Σχολείο και πανδημία

Μαθητές, και συγκεκριμένα του Ελληνικού Λυκείου Μονάχου, μιλούν στο «ΔΟΡΥΦΟΡΟ» στο πλαίσιο τους αφιερώματος για τη συμπλήρωση ενός έτους από τα πρώτα περιοριστικά μέτρα που ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2020.

 

Το σημερινό αφιέρωμα με τις απόψεις των μαθητών έχει μια ιδιαιτερότητα καθώς η πανδημία έχει επηρεάσει τη λειτουργία δυο σχολικών ετών.

 

Για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων τα ονόματα των 5 μαθητών αναφέρονται με τα αρχικά των ονόματών τους

 

Ευχαριστούμε τους μαθητές για τη συμμετοχή τους

 

Σημείωση: (Στο αφιέρωμα – διάλογο του Δορυφόρου έχουμε μιλήσει ήδη με εκπροσώπους συλλόγων, Κοινοτήτων, της Εκκλησίας, εκπαιδευτικούς)

 

1. Όταν ξεκίνησαν τα πρώτα περιοριστικά μέτρα πιστεύατε ότι ένα χρόνο μετά τα σχολεία θα ήταν και πάλι κλειστά ;

 

Δ.Σ.: Με απόλυτη σιγουριά μπορώ να πω πως ένα χρόνο πριν πίστευα πως μέχρι σήμερα η κατάσταση θα είχε βελτιωθεί σε σημαντικό βαθμό, καθώς ήμουν ιδιαίτερα αισιόδοξη. Ότι θα είναι πάλι κλειστά τα σχολεία δεν είχε περάσει από το μυαλό μου.

 

Κ.Τ.: Στις απαρχές της πανδημίας, οφείλω να ομολογήσω, ότι ήμουν της γνώμης πως ένα χρόνο μετά η πανδημία αυτή θα είχε αντιμετωπιστεί. Ίσως να ήταν άγνοια ή αφέλεια, επειδή η γενικότερη εντύπωση που προσωπικά είχα σχηματίσει για αυτό το πρόβλημα, για μια τέτοια κρίση υγείας, που αυτήν την στιγμή μαστίζει ολόκληρη την υφήλιο, ήταν ότι δεν θα βρισκόταν ποτέ στη θέση να επικρατήσει και να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στις αναπτυγμένες χώρες της Δύσης με τις κατάλληλες και προηγμένες υποδομές υγείας. Ήμουν σχεδόν βέβαιος ότι ο ιός αυτός θα μπορούσε εύκολα να περιοριστεί, δίχως περαιτέρω ζημίες. Αυτή η βεβαιότητα πήγαζε προφανώς και από την ελλιπή πληροφόρηση που είχα πάνω στον ιό. Για αυτούς τους λόγους πίστευα πως ένα χρόνο μετά, το πρόβλημα της πανδημίας θα είχε αντιμετωπιστεί και τα σχολεία θα λειτουργούσαν κανονικά πάλι.

 

Φ.Λ.: Όχι, θεώρησα ότι μέχρι το τέλος της προηγούμενης χρονιάς τα σχολεία θα είχαν γυρίσει στην κανονική τους λειτουργία

 

Κ.Κ.: Όχι, θεωρούσα ότι θα τραβήξει ένα – δυο μήνες και από το καλοκαίρι θα ήταν όλα κανονικά.

 

Θ.Κ.: Δεν φανταζόμουν ότι η κατάσταση θα έφτανε σε τέτοιο σημείο. Εξ αρχής όμως ήμουν επιφυλακτικός διότι η κατάσταση αυτή είναι πρωτόγνωρη για όλους μας

 

2. Πιστεύετε ότι οι μαθητές θα έχετε κενά σε μαθησιακό επίπεδο από τον τρόπο που λειτούργησαν τα σχολεία όπως λειτούργησαν το τελευταίο 12μηνο;  Ή το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο σε επίπεδο κοινωνικό (λιγότερες επαφές, περιορισμένες υπαίθριες δραστηριότητες κλπ;

 

Δ.Σ.: Αναμφισβήτητα δημιουργήθηκαν μαθησιακά κενά, ειδικά στο δεύτερο τετράμηνο του σχολικού έτους 2019-2020, κατά το οποίο τα διαδικτυακά μαθήματα ήταν προαιρετικά ή δεν γινόταν καθόλου. Αλλά και φέτος, παρόλο που η ύλη προχωράει ομαλά, πιστεύω πως οι δύο (και παραπάνω) μήνες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης είχαν αρνητικές επιπτώσεις στην ικανότητα συγκέντρωσης των μαθητών και υπήρξαν αφορμή γι αυτούς να επαναπαυτούν και να μην αφιερώνουν αρκετό χρόνο για διάβασμα το απόγευμα (αφού σε κάθε περίπτωση, την ώρα του μαθήματος, αν εξεταζόμασταν μπορούσαμε να βρούμε την απάντηση στο βιβλίο, στο τετράδιο, στο διαδίκτυο). Όπως και να έχει, ακόμη και για τους μαθητές που είχαν διάθεση και προθυμία να προσέξουν, οι πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη, που είναι κουραστικές, και οι διακοπές λόγω κακής σύνδεσης, στάθηκαν εμπόδιο στο στόχο τους. Εκτός απο αυτά, βέβαια, δεν πρέπει να αγνοήσει κανείς και το πρόβλημα έλλειψης άμεσης επικοινωνίας μεταξύ όχι μόνο καθηγητών και μαθητών, αλλά και των παιδιών ενος τμήματος. Η έννοια της «τάξης» αλλοιώθηκε κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης, οι δεσμοί μεταξύ των συμμαθητών εξασθένησαν και ο διάλογος, η συνεργασία, το πνεύμα της ομαδικότητας δεν εξασκηθήκαν καθόλου τους τελευταίους μήνες.

 

Κ.Τ.: Είναι σχεδόν βέβαιο, κατά τη δική μου άποψη, πως ο τρόπος με τον οποίον λειτούργησαν και εξακολουθούν να λειτουργούν ακόμη σήμερα τα σχολεία στη Γερμανία και παγκοσμίως, δεδομένης της παρούσας κατάστασης, σίγουρα έχει επιδράσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε σχεδόν κάθε μαθητής να παρουσιάζει μαθησιακό κενό, αφού υπάρχουν δυσκολίες στην παρακολούθηση του διαδικτυακού μαθήματος για ορισμένους μαθητές, μιας και το διαδικτυακό μάθημα δεν είναι άξιο ή ισοδύναμο υποκατάστατο του δια ζώσης μαθήματος, και η ύλη δεν μπορεί, προφανώς λόγω των συνθηκών, να καλυφθεί εξ ολοκλήρου.

Η πανδημία έχει επιδράσει ωστόσο και κοινωνικά, αφού οι άνθρωποι, εξαιτίας των μέτρων που ήταν απαραίτητο να ληφθούν για την καταπολέμηση του λοιμού, έπρεπε να περιορίσουν σε σημαντικό βαθμό τις διαπροσωπικές τους επαφές, αλλά και τις δραστηριότητες τους.

 

Φ.Λ.: Σαφώς και θα υπάρχουνε κενά σε μαθησιακό επίπεδο, αλλά πιστεύω ότι το πρόβλημα θα είναι μεγαλύτερο στην κοινωνικοποίηση των μαθητών και στην επανένταξη όλων μας στην κανονικότητα

 

Κ.Κ.: Κατά τη γνώμη μου προστέθηκαν ακόμη περισσότερα κενά στα ήδη προ υπάρχοντα, καθώς με την τηλεκπαίδευση δεν γινόταν να γίνει κανονικό μάθημα, ενώ θεωρώ ότι το κοινωνικό πρόβλημα καλύπτεται σε 1-2 εβδομάδες. Αντίθετα η ύλη 4 μηνών δύσκολα.

 

Θ.Κ.: Φυσικά το πρόβλημα πηγάζει τόσο από το μαθησιακό επίπεδο όσο και από το κοινωνικό. Αρχικά σε μαθησιακό επίπεδο, λόγω της δυσκολία να κατανοηθεί η ύλη μέσω της τηλεκπαίδευσης και ύστερα σε κοινωνικό επίπεδο λόγω των περιορισμών και των μέτρων που έχουν ενταχθεί πλέον στην καθημερινότητά μας.

 

3. Θεωρείτε ότι ήταν "χαμένες" οι δυο σχολικές χρονιές ή κάλυψε η τηλεκπαίδευση μεγάλο μέρος της ύλης; 

 

Δ.Σ.: Αν μια «χαμένη» σχολική χρονιά ορίζεται ως χρονιά κατά την οποία δεν καλύφθηκε η ύλη, τότε ναι, την περσινή, τουλάχιστον, χρονιά, θα την χαρακτήριζα «χαμένη». Το προβλημα έγκειται στο οτι σε πολλά μαθήματα δεν υπήρχε το χρονικό περιθώριο να διδαχτούν ακόμη και οι προαπαιτούμενες για την επόμενη τάξη γνώσεις. Αυτό έχει δημιουργήσει δυσκολίες στην κατανόηση των μαθημάτων φέτος. Μετά απο πολύ σκέψη συμφωνώ με την άποψη οτι αν η περσινή χρονιά ειχε επαναληφθεί, θα ήταν για ολους μας πλεονέκτημα.

 

Κ.Τ.: Τις δυο αυτές σχολικές χρονιές, δεν θα μπορούσα να τις χαρακτηρίσω ως «χαμένες», διότι μέσα από την τηλεκπαίδευση οι εκπαιδευτικοί κατέβαλλαν σημαντικές προσπάθειες, ούτως ώστε να καλύψουν μεγάλο μέρος της ύλης. Φυσικά δεν ήταν δυνατό μέσα σε αυτήν την κατάσταση να παύσει διαδικασία της εκπαίδευσης για τους μαθητές, γιατί, ως γνωστόν, η παιδεία αποτελεί δικαίωμα. Η κατάσταση αυτή, η πανδημία, απαίτησε δραστικά μέτρα, ένα από αυτά ήταν και η τηλεκπαίδευση. Στην περίοδο που οι μαθητές πήραν μέρος σε εξ αποστάσεως μαθήματα διδάχθηκε, επομένως, μεγάλο μέρος της ύλης.

 

Φ.Λ.: Μέσω της τηλεκπαίδευσης καλύφθηκε κάποιο μέρος της ύλης. Παρ όλα αυτά σίγουρα έχουν δημιουργηθεί κενά και η τηλεκπαίδευση δεν αντικατέστησε την δια ζώσης διδασκαλία.

 

Κ.Κ.: Οι δυο σχολικές χρονιές είναι «χαμένες» και μάλιστα δεν υπάρχει δυνατότητα να αναπληρωθούν.

 

Θ.Κ.: Θεωρώ ότι η τηλεκπάιδευση κάλυψε ένα μέρος της ύλης, ωστόσο η κατανόηση της ύλης μέσω της τηλεκπαίδευσης ήταν δύσκολη, με αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος αυτής να χαθεί.

 

4. Εκπαιδευτικοί μας είπαν ότι η τηλεκπαίδευση στα σχολεία της Βαυαρίας λειτούργησε ικανοποιητικά μάλιστα "καλύτερα από όσο στα γερμανικά σχολεία" Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;

 

Δ.Σ.: Η τηλεκπαίδευση, για να είμαι ειλικρινής, λειτούργησε πολύ καλύτερα από ό,τι όλοι περιμέναμε. Σε τεχνικό επίπεδο τα προβλήματα που εμφανίστηκαν ήταν ελάχιστα. Δεν γνωρίζω αν τα γερμανικά σχολεία δεν τα κατάφεραν εξίσου ικανοποιητικά , αλλά σε κάθε περίπτωση πρέπει να αναγνωρίσουμε το πόσο η τεχνολογία συνέβαλε στη διατήρηση της επικοινωνίας καθηγητών και μαθητών και στην πραγματοποίηση έστω «υποκατάστατων» μαθημάτων.

 

Κ.Τ.: Όταν ξεκίνησε η εξ αποστάσεως διδασκαλία υπήρξαν πολλά προβλήματα αναφορικά με τη σύνδεση στο διαδίκτυο από πλευράς του σχολείου, την επικοινωνία και τη γενικότερη σύγχυση που επικρατούσε τότε. Στη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών οι εκπαιδευτικοί εκμεταλλευόμενοι το μεγάλο εύρος των διακοπών αναβάθμισαν το σύστημα του διαδικτύου στο σχολείο και κατά αυτόν τον τρόπο αντιμετώπισαν στην πλειονότητά τους τα υπάρχοντα προβλήματα. Στην περίοδο των εννιά βδομάδων, από το ξεκίνημα του σχολείου μετά τις διακοπές μέχρι και τις 12.03.2021, τα μαθήματα διεξάχθηκαν κανονικά, δεν υπήρχαν αρρυθμίες ή ανωμαλίες στην περίοδο αυτή στο μάθημα. Προσωπικά δεν διατηρώ επαφές με παιδιά που επισκέπτονται γερμανικά σχολεία, οπότε δεν θα μπορούσα να θεωρηθώ ως ο κατάλληλος για να συγκρίνω τη λειτουργία των ελληνικών σχολείων με αυτή των γερμανικών. 

 

Φ.Λ.: Πιστεύω, προσωπικά, ότι η τηλεκπαίδευση λειτούργησε ικανοποιητικά λαμβάνοντας υπόψην και τις δυσκολίες που εμφανίστηκαν.

 

Κ.Κ.: Δεν έχω γνώση για τα γερμανικά σχολεία, αλλά τουλάχιστον στο τμήμα μας δεν λειτούργησε όπως θα έπρεπε

 

Θ.Κ.: Ναι συμμερίζομαι την άποψη αυτή , διότι η τηλεκπαίδευση στα ελληνικά σχολεία γινόταν καθημερινά βάσει ωραρίων, δίχως την ύπαρξη περαιτέρω προβλημάτων.

 

5. Πόσο δύσκολη ήταν στην εκπαιδευτική κοινότητα η εφαρμογή των κανόνων  προστασίας  του Βαυαρικού Υπουργείου Παιδείας (μάσκα, αποστάσεις κλπ) . Και με ποιους από τους κανόνες αντιμετωπίσατε τις περισσότερες δυσκολίες ή θεωρήσατε ότι ήταν υπερβολικά;

 

Δ.Σ.: Η εφαρμογή των μέτρων στο χώρο του σχολείου δεν ήταν πολύ απλή. Ο κανόνας της μάσκας τηρούνταν σε γενικό επίπεδο απο την πλειονότητα των μαθητών , αντισηπτικά χεριών ήταν διαθέσιμα για χρήση σε κάθε τάξη, ωστόσο οι αίθουσες του κτηρίου είναι πολύ μικρές ώστε να μπορούν οι μαθητές να κρατήσουν μεταξύ τους την απαραίτητη απόσταση.

 

Κ.Τ.: Είμαι της γνώμης πως τα μέτρα προστασίας που έχει λάβει το Βαυαρικό Υπουργείο Υγείας αντανακλά πάντοτε την εκάστοτε σοβαρότητα της κατάστασης σε αυτήν την πανδημία. Η υποχρέωση των μαθητών να φορούν μάσκα στο σχολείο ή οι αποστάσεις των μαθητών αποτελούν παραδείγματα τέτοιων μέτρων. Πριν από την πανδημία δεν είχαμε κάνει ποτέ μάθημα με τέτοιους κανόνες, για αυτόν τον λόγο θα μπορούσα να πω ότι υπήρξαν σημαντικές αλλαγές στην διεξαγωγή του μαθήματος με την τήρηση των παραπάνω μέτρων. Προσωπικά δυσκολεύτηκα να συνηθίσω στο να φορώ μάσκα πολλές ώρες, αλλά με τον καιρό μου έγινε ευκολότερο αυτό. Όσον αφορά τις αποστάσεις στα σχολεία, λόγω της στενότητας στις αίθουσες, ήταν αδύνατο να τηρηθούν αρχικά μέχρι και τον Δεκέμβριο που ξεκίνησε η τηλεκπαίδευση οι αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. Με την εκ περιτροπής διδασκαλία όμως, τολμώ να πω ότι στις αίθουσες τηρούνται οι αποστάσεις μεταξύ των μαθητών.

 

Φ.Λ.: Σίγουρα χρειάστηκε κάποιο χρονικό διάστημα για να συνηθίσουμε όλοι μας σ αυτήν την νέα πραγματικότητα, αλλά πιστεύω ότι αυτό δεν αποτελεί τόσο μεγάλο πρόβλημα πλέον και συνειδητοποιήσαμε πόσο αναγκαία είναι αυτά τα μέτρα.

 

Κ.Κ.: Μεγαλύτερη δυσκολία αντιμετώπισα στο να φοράω την μάσκα για 7 ώρες (+2 ώρες το πήγαινε – έλα) συνεχόμενα. Η εφαρμογή των κανόνων προστασίας ήταν δύσκολη έως αδύνατη καθώς δεν γινόταν να αποφύγουμε το συνωστισμό.

 

Θ.Κ.: Η εφαρμογή των κανόνων αυτών, ήταν σχετικά εύκολη και σεβαστή απ όλους τους μαθητές. Η μόνη δυσκολία που αντιμετωπίζουμε όλοι, είναι η χρήση της μάσκας καθ όλη τη διάρκεια παρουσίας μας στους σχολικούς χώρους.

 

6.  Πιστεύετε ότι οι νέοι (μαθητές) στα ελληνικά σχολεία θα συμμετείχαν στις διαμαρτυρίες που κατά καιρούς γίνονται στο Μόναχο με στόχο την απόλυτη κατάργηση των περιοριστικών μέτρων ;

 

Δ.Σ.: Όχι, δεν πιστεύω ότι θα υπήρχε τέτοια κινητοποίηση από πλευράς των μαθητών των Ελληνικών σχολείων

 

Κ.Τ.: Μέχρι στιγμής δεν έχω ακούσει από κανέναν/καμία συμμαθητή/συμμαθήτρια ότι σκοπεύει να συμμετάσχει σε τέτοιες διαδηλώσεις. Δεν πιστεύω πως κάποιο παιδί από το Λύκειο θα συμμετείχε σε μια τέτοια κινητοποίηση, γιατί οι περισσότεροι έχουν αντιληφθεί την προσοχή και τη σοβαρότητα που απαιτεί η κατάσταση αυτή. Είναι μια κατάσταση πρωτόγνωρη που απαιτεί τη συνδρομή όλων, των μαθητών, των εργαζόμενων και των συνταξιούχων. Είμαι βέβαιος πως πολλοί μαθητές το έχουν κατανοήσει αυτό.

 

Φ.Λ.: Πιστεύω ότι πλέον όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικά είναι τα περιοριστικά μέτρα για την καταπολέμηση της πανδημίας και για την όσο το δυνατόν πιο σύντομη επιστροφή στην πραγματικότητα, οπότε θεωρώ ότι δεν θα συμμετείχαν σε τέτοιους είδους διαμαρτυρίες.

 

Κ.Κ.: Νομίζω ότι θα πήγαιναν οι πιο πολλοί

 

Θ.Κ.: Πιστεύω ότι οι μαθητές θα συμμετείχαν στις διαμαρτυρίες που κατά καιρούς γίνονται στο Μόναχο με στόχο την απόλυτη κατάργηση των περιοριστικών μέτρων, ωστόσο κατά την άποψή μου είναι προτιμότερο να ακολουθηθούν τα μέτρα προστασίας της κυβέρνησης και να αποφύγουμε άσκοπες μετακινήσεις.

 

7. Όταν ο ιός θα τεθεί απόλυτα υπό έλεγχο πιστεύετε ότι η επαναφορά στην κανονικότητα θα γίνει εύκολα ή θα χρειαστεί χρονικό διάστημα προσαρμογής στην μετά κορωνοιό εποχή. Θα αφήσει "σημάδια" η πανδημία ;

 

Δ.Σ.: Κατά τη γνώμη μου η λεγόμενη «επιστροφή στην κανονικότητα» θα γίνει αργά, αλλά ομαλά, σίγουρα όμως όχι από τη μια μέρα στην άλλη. Δεν μπορώ να γνωρίζω αν η πανδημία θα αφήσει σημάδια, καθώς συχνά η συμπεριφορά των ανθρώπων είναι απρόβλεπτη. Ελπίζω ,ωστόσο, να μας βάλλει  όλους σε σκέψη. Η πανδημία έδειξε οτι τα κράτη δεν είναι προετοιμασμένα για τέτοιου είδους «έκτακτες» καταστάσεις,  μας δίδαξε οτι δεν πρέπει να υποτιμάμε τους άλλους οργανισμούς της Γης και πως ο άνθρωπος δεν είναι άτρωτος (πράγματα που συχνά ξεχνάμε). Ακόμη, ελπίζω να μην αποδειχθούν  σοβαρές οι συνέπειες του Lockdown στις ανθρώπινες σχέσεις. Η σημασία της κοινωνικοποίησης δεν πρέπει να ξεχαστεί, ούτε να υποτιμηθεί.

 

Κ.Τ.: Ο ιός θα τεθεί απόλυτα υπό έλεγχο όταν οι εκστρατείες εμβολιασμού έχουν κατορθώσει να εμβολιάσουν μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού, ο αριθμός των κρουσμάτων μειωθεί ως συνέπεια των περιοριστικών μέτρων και η θνησιμότητα της νόσου μειωθεί δραστικά. Αυτό δεν σημαίνει όμως, πως θα πάψουν άμεσα να ισχύουν ορισμένοι κανόνες προστασίας στην καθημερινότητα. Επομένως, πιστεύω πως σίγουρα θα χρειαστεί ένα χρονικό διάστημα προσαρμογής για την επαναφορά στην κανονικότητα. Η πανδημία αναμφισβήτητα θα αφήσει «σημάδια» και «πληγές», γιατί αποτελεί ένα συμβάν κοσμοϊστορικών και αισθητών διαστάσεων. Επιγέννημα τέτοιων συμβάντων είναι πάντοτε οι αλλαγές. Κατά συνέπεια η πανδημία θα έχει εκτεταμένες συνέπειες στην κοινωνία, την πολιτική και τον πολιτισμό, αφού επίδρασε οικονομικά στον κόσμο μας. Κάποια οικονομικά αποτελέσματα της πανδημίας είναι η ύφεση, η οποία είναι συγκρίσιμη με την παγκόσμια οικονομική ύφεση του 1929, και η ανεργία. Φυσικά, αυτό θα έχει πολύπλευρες συνέπειες στα πολιτικά δρώμενα όλων των χωρών, αφού η αναδόμηση και η ανοικοδόμηση της οικονομίας θα διαρκέσει αρκετό καιρό σε πολλά κράτη.

 

Φ.Λ.: Ακόμη και όταν εν τέλει καταπολεμηθεί ολοκληρωτικά ο ιός, θα χρειαστεί σίγουρα αρκετό χρονικό διάστημα για να επιστρέψουμε στα κανονικά δεδομένα και θα προκύψουν δυσκολίες σ αυτό.

 

Κ.Κ.: Η πανδημία θ αφήσει «σημάδια» όσον αφορά την οικονομία. Κοινωνικά σε 1-2 μήνες θα έχουμε φτάσει εκεί που βρισκόμασταν, ενώ λόγω της κούρασης του κόσμου απ όλο αυτό, θα γίνει εύκολα και γρήγορα η επιστροφή στην κανονικότητα.

 

Θ.Κ.: Πιστεύω πως η επαναφορά στην κανονικότητα θα γίνει σχετικά εύκολα για τους μαθητές. Φυσικά η πανδημία είναι πολύ πιθανόν να αφήσει τα «σημάδια» της παράλληλα όμως οι μαθητές δεν έχουν ξεχάσει τις παλιές καλές συνήθειες τους, με αποτέλεσμα η επαναφορά να γίνει εύκολα και γρήγορα.